Köp- och leveransvillkor hos Beslagplus.se

På beslagplus.se kan du köpa fantastiska inredningsdetaljer av hög kvalitet. Många av produkterna är tillverkade i Sverige och alla har kvalitetstestats av våra leverantörer. Vårt huvudfokus är på inredningsbeslag som kökshandtag och garderobsknoppar.

Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.beslagplus.se av kunder som är bosatta i Sverige. I det fall att du som kund är bosatt i annat land inom EU är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i det land där du är bosatt. Vi på beslagplus.se följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-lagar och/eller regler.

Du som användare av beslagplus.se eller som kund har rätt att begära ut information kring dina personuppgifter. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas. Vi frågor, tveka inte att kontakta oss på support@beslagplus.se. Vi återkommer till dig så snart vi kan, oftast inom 24 timmar.

Vår filosofi är att erbjuda detaljer för hemmet som gör stor skillnad och en självklarhet i vårt erbjudande är att få göra detta till rätt pris. Förutom fantastiska produkter och lika bra service så vill vi också att du ska kunna känna dig trygg med att du alltid gör en bra affär hos oss. Därför har vi en prisgaranti på hela vårt sortiment. Hittar du våra produkter till ett lägre pris hos en annan återförsäljare så matchar vi priset och ger dig ytterligare 1 % billigare.

Våra enkla villkor för prisgarantin:

  • Vi erbjuder 101% prismatch mot samtliga auktoriserade återförsäljare i Sverige och övriga Skandinavien. Priset som jämförs skall inkludera ett likvärdigt fraktalternativ och eventuella kostnader för hantering av beställning.
  • Vi behöver verifiera att varan är äkta, ny, inte ingår i en tillfällig kampanj eller lagerrensning samt att den är i exakt samma utförande (material, storlek etc.). Av anledning förbehåller vi oss rätten att neka rätten till prisgaranti om jämfört pris avviker på orimligt sätt från branschpraxis. Rabatter över 25% mot ordinarie listpris kan anses onormalt.
  • Giltigt underlag är exempelvis en gällande offert, en direktlänk till annan återförsäljares hemsida där det lägre priset framgår eller ett originalmail innehållandes erbjudandet.
  • Notera att du behöver kontakta oss innan du genomför ditt köp. Prisgarantin gäller ej retroaktivt på redan gjorda beställningar.

Har du hittat ett bättre pris hos någon annan?

Hör av dig till oss via mail till support@beslagplus.se

Till samtliga beslag du köper hos oss ingår skruvar om inget annat framgår. Vid köp av handtag och knoppar ingår en maskingängad skruv (standard hos alla leverantörer) som är 25 mm lång. Det gör att den passar på skåpsluckor som är 16 – 19 mm djupa. Om du skulle behöva kortare eller längre skruvar till dina beslag, skriv det i köpmeddelandet på kassasidan innan du genomför köpet så skickar vi med ytterligare skruvar kostnadsfritt. Vid frågor, kontakta oss på support@beslagplus.se

Ditt köp
Avtal om köp ingås när väljer att klicka på Slutför köp i kassan. En orderbekräftelse genereras därefter automatiskt ur vårt system utan manuell översyn. Om vi upptäcker oegentligheter eller oförutsedda avvikelser i din lagda order kontaktar vi dig.

Försäljning till minderåriga
beslagplus.se ingår endast avtal med myndig person (18 år eller över), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd och godkännande. Eventuella undantag finns i enlighet med Föräldrabalken.

Priser och moms
De priser vi har på vår sajt är inklusive 25% moms. Momsen är inkluderad i totalkostnaden som du ser i kassan. Undantag finns om du är företagskund. Ändras momsen så förbehåller vi oss rätten att ändra på priserna motsvarande ändringen. Prisjusteringar kan även ske när som helst utan förtida avisering.

Felaktiga priser
Vi har över tusen produkter i sortimentet och i vissa enstaka men sällsynta fall kan ett pris bli felaktigt. Om du köpt en produkt till ett uppenbart felaktigt pris kommer vi att kontakta dig och vi förbehåller oss i dessa fall rätten att justera priset, samt debitera mellanskillnaden. Alternativt låta dig ångra köpet samt få återbetalning. Vi reserverar oss även för tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser på sajten.

Presentkort och rabattkoder
Har du fått ett presentkort eller en rabattkod så anger du denna innan du slutför köpet. Notera att det är ditt ansvar att tillse att ditt pris justeras till det du önskar betala innan du slutför köpet. Rabatter avdrages ej i efterhand. Har du fått ett presentkort och har frågor innan du använder det? Tveka inte att kontakta oss via e-post support@beslagplus.se.

Produkter och totalkostnader
Samtliga produkter vi säljer kan brukas i Sverige. Totalkostnad som inkluderar fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är inkluderat i det totala pris som du ser i kassan. Erbjudanden och rabattkoder/presentkort är tydligt specificerade i kassan. Eventuell lagerstatus visas alltid på produktsidan. Vi reserverar oss dock för eventuell slutförsäljning.

Fraktkostnad
Vi debiterar ett enhetspris á 59 SEK för ordrar som ej överskrider 499 SEK. För ordrar över 499 SEK debiteras ingen fraktkostnad. Fri frakt gäller ej företagspaket eller skrymmande varor.

Betalsätt
Vi samarbetar med Klarna Bank AB (publ org.nr 556737-0431) och erbjuder bland annat dig att betala med de vanligaste kredit- samt debitkorten, samt Klarnas tjänster 30–dagars faktura och direktbetalning.

Vid betalning ingår Klarnas köparskydd. Är du intresserad av att läsa mer om vad det innebär? Klicka här

Leveranstid
Varor som finns i lager levereras normalt inom 2-5 arbetsdagar från det att vi mottagit beställningen. I undantagsfall kan vår valda transportör inte ha daglig utkörning till vissa områden, då kan leveranstiden förlängas något. Om du köpt en vara som finns i lager och vi upptäcker att leveransen kommer beräknas till längre än 7 dagar ska vi ta kontakt med dig.

Hanteringstid
För beställningar där alla produkter finns i lager har vi normalt en hanteringstid på 1-3 arbetsdagar innan de skickas med en speditör. Om produkten inte finns i lager gör vi först en beställning till vår leverantör. Så fort produkten är åter i lager gäller normal hanteringstid. Vid högtider och storhelger som till exempel julhandel och Black Week kan hanteringstiden påverkas.

Frakt & Leveranssätt
Leverans av beställda varor sker i första hand med DB Schenker eller DHL.

Vi erbjuder idag tre olika leveranssätt och vi beskriver de nedan och vilket av dessa som appliceras på vilken typ av beställning.

Frakt – för privatpersoner finns två olika alternativ. För mindre beställningar med ej skrymmande produkter väljs leverans till brevlåda med Postnord och för beställningar som paketeras i låda väljs leverans till ombud med DB Schenker eller DHL. För beställningar under 499 kronor tillkommer 59 kronor för frakt av din beställning. För ordrar över 499 kronor så står vi för frakten till dig. För vissa varor tillkommer expeditionsavgift. Om så är fallet framgår detta tydligt i kassan innan du genomför ditt köp.

Frakt – för företagskunder finns tre olika alternativ. Som ovan så väljer vi det ekonomiskt mest försvarbara fraktsättet om inget annat väljs av dig vid köpet. För ordrar under 499 kronor tillkommer 59 kronor för frakt och hantering, vid order över 499 kronor står vi för denna kostnad. Dessa två alternativ avser leverans till brevlåda eller till ombud, beroende på paketets storlek. Om du vill att paketet levereras direkt till företaget väljer du “Företagsfrakt” i kassan till en extra kostnad om 149 kronor inkl moms. Då levereras ditt paket direkt till ditt företag med DB Schenker som transportör. Har du frågor inför din beställning, tveka inte att skicka ett mail till vår vakna support på support@beslagplus.se.

Transportskador/Felexpediering
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till vår kundsupport (support@beslagplus.se). För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Be att transportören gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till oss. Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.

Ej utlöst order
Löser du inte ut ditt paket så kommer paketet automatiskt gå i retur till oss efter 14 dagar och du debiteras för returfraktkostnaden på 200 kronor. Detta gäller DHL ombud, DB Schenker ombud samt Postnord MyPack Collect.

För tyngre eller skrymmande gods tillkommer även en kostnad enligt aktuell frakttabell. Om du har valt faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du kontaktar Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Ersättning av outlöst paket skickas genom faktura via Klarna.

Leveransförsening
Hos oss har du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order kontaktar vi dig omgående via email eller telefon.

Samtliga varor som säljs på beslagplus.se omfattas en garanti på minst två år från tillverkare, om inte annat påtalas. Alla varor omfattas dessutom av konsumentköplagen och alla ärenden kommer hanteras för att följa denna lag.

Produkter av naturmaterial såsom obehandlad mässing och läder omfattas av garantin men i en begränsad form som endast avser funktion. Naturmaterial reagerar på alla faktorer i sin omgivning och detta inkluderar bland annat luftkvalitet, mängd solljus och allmänt användande. Garantin kan därför inte appliceras av dessa anledningar.

Hos oss ska det vara enkelt att både handla fina inredningsdetaljer, men också kunna returnera produkter om det inte blivit som du har tänkt dig. För privatpersoner gäller returrätt i 60 dagar från det att varan mottagits. Alla produkter som är oöppnade och oanvända kan du på ett smidigt sätt lämna tillbaka till oss och få pengarna återbetalda med avdrag för eventuell returfrakt.

Vi har gjort det enkelt för dig att göra en retur av oöppnade och oanvända produkter (gäller ej special- och måttbeställda produkter):

Be om en returfraktsedel (returavdrag görs á 59 kr)
Kontakta support@beslagplus.se och meddela ditt beställningsnummer samt vilka produkter och antal som du vill returnera. Invänta därefter instruktioner. Vi hanterar inkomna ärenden så snabbt vi kan, oftast inom 24 timmar. Vi skapar då en returfraktsedel hos DB Schenker. Retursedeln skickas digitalt via länk för utskrift. Kundinformationen som uppgetts vid ordertillfället är den som kommer att appliceras på returfraktsedeln.

– – –

Retur av order innehållandes produkter med bruten förpackning
Våra produkter är skapade för att förverkliga någons dröm om ett vackrare hem. Om du behöver öppna en förpackning innan du har bestämt dig för om du ska behålla den eller ej, så behöver vi uppmärksamma dig om att returrätten för den specifika produkten äventyras, även om det i de allra flesta fall går att returnera ändå om du är varsam med både förpackning och dess innehåll.

Utgångspunkten för att ha rätt att returnera en produkt är att såväl förpackning och produkt skall vara i oförändrat och fullt säljbart skick. För att spara på jordens resurser vill vi premiera dig som valt att öppna förpackningar varsamt och därför kan vi godkänna retur även av öppnade produkter om produkten i sig kan bedömas gå att sälja igen. Vid en sådan situation görs ett avdrag om 25% av priset för den eller de produkter du öppnat. Prisavdraget bedöms täcka de kostnader som uppkommer för hantering av och återförsegling av de förpackningar som ej kan återanvändas.

Från tid till annan kan vi inte undvika att bedöma produkter som icke säljbara och då kommer ingen återbetalning att ske. Däremot kommer vi att kontakta dig och erbjuda att skicka ut produkten på nytt mot att du står för fraktkostnaden.

Har du frågor eller funderingar innan du öppnar en förpackning är du alltid välkommen att höra av dig till oss på support@beslagplus.se.

Förpackning av produkter som skall returneras
Vänligen notera att det är ditt ansvar att produkter som skall returneras till oss står under ditt ansvar tills dess att de når oss. Var därför noggrann vid emballering av dina produkter som du tänkt returnera så att dessa ej fraktskadas på vägen.

Undantag från ångerrätten
Vill du göra ett köp av en produkt märkt med “beställningsvara” eller med tillval/specifikationer/färger som vi inte tillhandahåller i vårt ordinarie sortiment och som sedan beställs eller tillverkas speciellt för dig enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten.

Övriga returer som ej accepteras
Vi löser ej ut returer som skickas till oss via utlämning på ombud. Vi rekommenderar inte att returer skickas per post till oss då du som kund är ansvarig att returen når oss – om försändelsen ej når oss kommer ingen återbetalning att ske.

Om någon produkt skulle vara skadad när paketet kommer till dig, se separat avsnitt om reklamationer.

Kontakta oss snarast om en vara är felaktig eller defekt. Returnering av en reklamerad vara sker alltid på vår bekostnad, men kontakta oss alltid innan Ni returnerar en vara. En defekt vara ersätts i första hand med en ny felfri. Observera att synliga transportskador måste anmälas inom 3 dagar till vår kundsupport.

Kontakt vid reklamation
E-post: support@beslagplus.se

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i marknadsföringen och för utgående sortiment. Vi har ingen skyldighet att leverera varor med uppenbar fel prissättning. Vi garanterar inte att varor levereras inom angiven tid då oförutsedda förseningar kan inträffa.

Tvist med anledning av tillämpningen eller tolkningen av dessa köpvillkor skall i första hand lösas genom förhandling mellan kunden och beslagplus.se c/o Frontapply AB. Kan dessa parter inte komma överens avgörs tvisten i svensk domstol enligt svensk rätt.

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.